STANĄĆ PO SWOJEJ STRONIE! SPOTKANIE Z MARTYNĄ WOJCIECHOWSKĄ

Kiedy spotykasz na żywo kogoś, kto jest dla ciebie inspiracją, kogo działalność doceniasz, podziwiasz i komu kibicujesz, to takie spotkanie zostaje w sercu w specjalnej szufladzie wyjątkowych chwil. Ostatnio miałam okazję dorzucić kolejną cegiełkę do mojej szuflady, a to za sprawą spotkania z Martyną Wojciechowską, w którym wzięłam udział w ramach festiwalu twórców internetowych See Bloggers 2023. Na pamiątkę zostały wspólne zdjęcia, podpis w książce, ale przede wszystkim piękne wspomnienie i mnóstwo dobrej energii, jaka się wówczas wytworzyła. 


W tym roku udział w See Bloggers wzięłam drugi raz w życiu, i tak się składa, że również drugi raz miałam przyjemność wysłuchać Martyny Wojciechowskiej na żywo. O ubiegłorocznym spotkaniu przeczytacie tutaj, a teraz skupmy się na jeszcze świeżych emocjach z soboty 17 czerwca. 

Na fotkach widzicie radosne uśmiechy, ale poprzedzająca je prelekcja Martyny wcale taka beztroska nie była. Dotyczyła bowiem mocnego i ważnego tematu zdrowia psychicznego. Wraz z psycholog Joanną Flis panie opowiedziały o projekcie MŁODE GŁOWY (tutaj)- ogólnopolskim, ogólnodostępnym i darmowym programie profilaktycznym, stworzonym po to, by żyło nam się lepiej. By osoby, które pomocy potrzebują, zawsze mogły na nią liczyć. 

Czy wiecie, że w Polsce, kraju z ok. 38 milionami ludzi, jest zaledwie 500 psychiatrów dziecięcych? Gdy Martyna przekazała te dane ze sceny, słuchacze byli mocno zdziwieni. Ja sama nie przypuszczałam, że statystyka jest tak miażdżąca. 

"Młode głowy" zwracają szczególną uwagę właśnie na dzieci i młodzież, ale tak naprawdę idee i założenia projektu można z powodzeniem odnieść do nas wszystkich. Każdego ten temat dotyczy, tak samo jak zdrowie fizyczne. Gdy Martyna zapytała publiczność, kto z nas choć raz w życiu miał kryzys psychiczny, rękę podniosły nie dwie, nie trzy osoby - to był prawdziwy las podniesionych rąk

Niezwykle prouszający widok, podobnie jak poruszające było całe wystąpienie Martyny. Bardzo wartościowe, dojrzałe, dające do myślenia. Po twarzach wielu osób widziałam, że są absolutnie tu i teraz, skupieni na słowach padających ze sceny i przeżywający je po swojemu. Niektórzy mieli łzy w oczach - tak, ja też. 

Szczególnie mocno trafiła mi do serca wypowiedź Martyny, że "prawdziwa odwaga to stanąć po swojej stronie, powiedzieć że czegoś nie potrafię, sięgnąć po pomoc - a nie zdobywanie szczytów i krańców świata". Czy jestem odważna w takim świetle? A Ty? Myślę, że warto się nad tym zastanowić. 




O zdrowiu psychicznym powinno się w końcu mówić głośno i otwarcie, bez poczucia wstydu, tabu, bez marginalizowania problemów. Niskie poczucie własnej wartości, samotność, lęki, depresja - to nie są wymysły, to są realne problemy, które same się nie rozwiążą. Tego nie można lekceważyć. A nasz język łatwo stygmatyzuje osoby borykające się z takimi problemami, choćby przez zwroty "przesadza; w głowie się jej poprzewracała; wydziwia; co ona tam może wiedzieć o problemach; kto to widział jakąś depresję poporodową, po prostu zła matka z niej; przewrażliwiona; ta dzisiejsza młodzież; ja w jej wieku to..." i tak dalej. 

Tak być nie powinno i osobiście cieszę się, że to się stopniowo zmienia, że jest coraz większa świadomość. Ale wciąż jest w tym temacie wiele do zrobienia, dlatego super, że są takie osoby, jak Martyna, które działają aktywnie na szeroką skalę, o czym świadczą właśnie "Młode głowy". 

Martyna trafnie zwróciła uwagę na poczucie odpowiedzialności w sieci za publikowane słowa i zdjęcia. "Popularność można roztrwonić i sprzedać, a można mądrze wykorzystać" - podsumowała. I moim zdaniem sama jest najlepszą ambasadorką tej wypowiedzi ❤️ 

Cenię Martynę za spójność i pasję, za jej zaangażowanie, a także zwykłą, ludzką życzliwość, której nigdy nie będzie dość na tym świecie. I której mogłam doświadczyć osobiście, zarówno na wykładzie, jak i później w cztery oczy w ciepłej rozmowie. Wspaniała, inspirująca, dająca energię do działania. Myślę, że mój uśmiech na tych zdjęciach mówi tu wiele. A reszta zostaje w sercu, w tej wyjątkowej szufladzie. Z nową dawką motywacji ruszam dalej przez życie. 





Komentarze

  1. Temat zdrowia psychicznego faktycznie jest bardzo ważny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie spotkania zostają w pamięci na długie lata!

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubiłam uczestniczyć w tego typu spotkaniach, sporo inspiracji wnosiły do mojego życia, utwierdzałam się, że podążam słuszną dla mnie drogą. Izabela Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ważny temat od zawsze ale w dzisiejszych czasach szczególnie. Fajny wpis, cenne spostrzeżenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za dobre słowo, cieszę się, że wpis się podoba

      Usuń
  5. Bardzo miłe są takie spotkania, a poruszony temat bardzo ważny.

    OdpowiedzUsuń
  6. Rzeczywiście statystyki niepokoją. I niestety trzeba się zgodzić ze spotrzezeniami w temacie podejścia dużej części społeczeństwa do zdrowia psychicznego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego dobrze, że coś się powoli zmienia i że są ludzie i działania, które pomagają w tym procesie zmian

      Usuń
  7. To na pewno ważny temat , niestety dziwne czasy nastały i nie wiadomo do końca w którą stronę to pójdzie - obawiam się, ze będzie tylko gorzej

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem przekonana, że to spotkanie z Martyną Wojciechowską było bardzo ważne.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam tę Panią. Jej programy i książki też. Ta najnowsza jest fenomenalna.

    OdpowiedzUsuń
  10. See Bloggers mega żałuje że nie mogłam uczestniczyć, mam nadzieje że w przyszłym roku sie uda.
    Martyna Wojciechowska podróżniczka super że mogłaś ją poznać na żywo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby się udało 🙂 i też się cieszę, że już dwa razy mogłam posłuchać Martyny na żywo

      Usuń
    2. aż łezka mi sie zakręciła jak widziałam kto tam będzie kto był....

      Usuń
  11. Będziesz to spotkanie pamiętać przez długie lata.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kocham SeeBloggers - byłam dwa razy!❤️

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam Panią Martynę. To dla mnie jedna z niewielu osób w show biznesie, która może być autorytetem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla mnie Pani Martyna to jedna z niewielu osób w show biznesie, która jest autorytetem

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Witam Cię na moim blogu! Będzie mi niezmiernie miło, jeśli zostawisz ślad po sobie w postaci komentarza.

instagram @pisanezusmiechem