PRZY-JA, CZYLI KILKA SŁÓW O PRZYJAŹNI

Napisano o niej niezliczoną ilość sentencji, aforyzmów. Powstają o niej książki, filmy. Kto poznał ją w tej najprawdziwszej, najczystszej postaci, ten jest szczęściarzem. To na niej zbudowane są najsilniejsze międzyludzkie relacje. O czym mowa? O przyjaźni. Przecież...
Przyjaciel
Przy-ja
Przy-mnie
Nie chce być inaczej - przyjaciel to ktoś, to jest przy nas. Blisko, najbliżej. I na kogo można liczyć w każdej chwili. Czeka na Ciebie zawsze z uśmiechem, pełen ciepła, nawet gdy wypływasz na szerokie wody albo zbaczasz z kursu. Kibicuje, wspiera, pomaga - jest Twoją przystanią.



KRÓTKI WIERSZ O PRZYJACIELU


Zacytowane we wstępie wersy o przyjacielu to fragment wiersza, jaki napisałam w gimnazjum. Tymi słowami szesnastoletnia ja starała się oddać istotę przyjaźni. Dziś mam lat prawie dwa razy więcej, ale wiersz jest dalej aktualny i w dalszym ciągu mogę się pod nim z czystym sumieniem podpisać. Zamieszczam Wam więc całość: 

Przyjaciel
Przy-ja
Przy-mnie
Ja to moje wady i zalety
Ja to sekundy i godziny

Przyjaciel
Przy-ja
Przy-mnie
Przy tych wadach i zaletach
W mych sekundach i godzinach

Śmieje się i raduje
Płacze ze mną
Nie wstydzi się łez
Nie wstydzi się mnie

Pełen akceptacji
Pełen ciepła
Pełen mnie
Ale jednak inny

Na scenie życia występuje ze mną
Prowadzimy dialog
Monolog mam za sobą

Zgadasz się z tymi słowami? Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto dobrze nas zna, kto przede wszystkim nas akceptuje, nie próbuje zmienić według swoich upodobań, jest pełen życzliwości, kiedy trzeba - zwróci konstruktywnie uwagę. Nie musi być wcale taki sam, jak Ty. Może mieć inny charakter, podejście do niektórych spraw, inne poglądy. Ale szanuje przy tym Twoje podejście i Twoje poglądy. Nie ma przyjaźni bez szacunku. Nie ma jej też bez wzajemnego zaufania. Z przyjacielem można przysłowiowe konie kraść. 

PRZYJAŹŃ W DZIECIŃSTWIE A PRZYJAŹŃ W DOROSŁYM ŻYCIU

W dzieciństwie widzimy przyjaźń bardzo kolorowo i prosto. Przyjacielem jest osoba ze szkolnej ławki czy z podwórka, z którą bawimy się i uczymy do sprawdzianów; ktoś, kogo widujemy niemal codziennie, kto jest powiernikiem naszych sekretów, marzeń, przy kim przeżywamy pierwsze miłości, stresy szkolne itd. Wpisujemy się sobie nawzajem do pamiętnika i obiecujemy żarliwie, że do końca życia będziemy przyjaciółmi.

Ale życie, jak dobrze wiemy, niesie wiele zmian. Nie wszystkie przyjaźnie z dzieciństwa przetrwają lata, to zupełnie normalne. Zmieniamy się my, zmieniają się okoliczności. Jeśli masz taką wieloletnią przyjaźń w swoim życiu, to ciesz się i doceniaj ją! Ja mam takie osoby, za co jestem bardzo wdzięczna. 

Kartka z mojego pamiętnika z gimnazjum, dalej aktualna! Paulinko - dziękuję :) 
Dorosłość przynosi jednak też nowe osoby, które mają szansę stać się naszymi prawdziwymi przyjaciółmi. Może nas połączyć praca, wspólne hobby, wspólni znajomi, różne sytuacje. Z prawdziwym, dorosłym przyjacielem niekoniecznie musimy spędzać dużo czasu razem - nieraz jest tak, że zajęci różnymi sprawami, nie mamy czasu na takie spotkania, ale pielęgnujemy kontakt i gdy już się spotkamy, w ogóle nie czuć upływu czasu. 

ISTOTA PRAWDZIWEJ PRZYJAŹNI

Chciałabym tutaj podkreślić, że o prawdziwego przyjaciela w dorosłym życiu wcale nie jest tak łatwo. Ludzie bywają egoistyczni i wyrachowani, czasami są z nami dla własnych celów, wysysając z nas energię, a nie dając nic w zamian. Nie bez powodu mówi się, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Bo to wtedy, gdy coś się nam sypie na głowę, gdy mamy jakiś problem - przyjaciel pomoże, bezinteresownie. Zawsze czeka z kubkiem ciepłej herbaty i kocem, by utulić, ogrzać, otrzeć łzy, pomóc wrócić na właściwe tory, słowem: przyjść z pomocą w potrzebie. Ja staram się być taką osobą dla moich bliskich i sama też bardzo cenię obecność takich osób w moim życiu.  

A jeśli przypadkiem pobłądzisz? 

Powiedzmy sobie szczerze - błądzić jest rzeczą ludzką. Zdarza nam się błądzić, ale nawet jeśli się pogubimy, to przecież wciąż gdzieś jest ta ścieżka prowadząca do domu, do celu. Możesz zawsze na nią ponownie trafić - nie myśl, że jeden źle obrany kurs zaprzepaszcza wszystko. Nasza przeszłość nie determinuje przyszłości; nie daj sobie wmówić, że skoro kiedyś zrobiłeś tak i tak, to musisz dalej uparcie iść tym szlakiem, nawet jeśli okazał się pomyłką. Można zawrócić, można coś zmienić, można postawić na inną kartę. Słuchaj swego serca, intuicji, pragnień. Nie bój się przyznać do błędu przed samym sobą. W końcu gra toczy się o wysoką stawkę - o Twoje życie. I najważniejsze - nie musisz być przy tym powrocie sam. Prawdziwy przyjaciel będzie przy Tobie. 

On nie wymaga, byś stał się lepszy. On Ci pomaga, byś miał siłę się takim stać. 

Popatrz w niebo i uśmiechnij się do tego błękitu

BĄDŹ CZUJNY - NIE PRZEGAP PRZYJACIELA

Warto mieć oczy, uszy i SERCE szeroko otwarte, by przekonać się, kto jest naszym prawdziwym przyjacielem. Kto jest z nami na dobre i na złe, nie z samolubnych pobudek, przy kim możesz szczerze się śmiać i bez skrępowania płakać, i nawet się nad tym specjalnie nie zastanawiasz, bo po prostu czujesz się komfortowo, czujesz się jak na właściwym miejscu. 

Czasem nie doceniamy przyjaźni - szukamy fajerwerków, wielkich wydarzeń, wielkich przeżyć i emocji, nie dostrzegając, że prawdziwie wartościowa osoba może być bardziej cicha, niepozorna, ale JEST - jak opoka, jak skała, która nie pęka i nie chwieje się na wietrze. Na takiego kogoś można liczyć i takiego kogoś warto gościć w naszym życiu.

Czasem szczęście jest na wyciągnięcie ręki, tylko go nie zauważamy, przygnieceni swoimi wizjami nieszczęścia, które wcale nie muszą być prawdziwe. Tworzymy w głowie problem i czarne scenariusze, a rozwiązanie jest nieraz bardzo blisko. Każdy problem można rozwiązać. Zaufaj sobie, ale zaufaj też osobie, która wyciąga do Ciebie pomocną dłoń i pomaga znaleźć to rozwiązanie oraz przez nie przejść.

A Ty masz wokół siebie przyjaciół? 


No to zdrówko! Za przyjaźń! :) 


Komentarze

  1. Moim jedynym, najlpeszym przyjacielem jest mój mąż. Reszta to raczej bliskie koleżanki i dalsi znajomi ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyjaźnie z dzieciństwa rzadko kiedy trwają całe życie. Ludzie się zmieniają, priorytety też. Mam takie osoby, ale jest garstka ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Dlatego jeśli choć jedna taka przyjaźń przetrwa, to naprawdę jest to wyjątkowa relacja

      Usuń
  3. Ja niestety na "przyjaźni" się już kilka razy przejechałam ale chyba mam jedną taka osobę o której mogę powiedzieć - przyjaciel. Mam nadzieję że tym razem się nie zawiodę

    pamietnik-blondynki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tego Ci życzę, żeby tym razem nie było zawodu! Niestety taki zawód zawsze boli

      Usuń
  4. Zdecydowanie przyjaciel to ktoś do kogo mamy bezwzględne zaufanie, ktoś, przy kim możemy być zawsze sobą, niezależnie od nastroju. Moim najlepszym przyjacielem jest mój mąż, był nim zanim zostaliśmy para. I jak się tak zastanowię, to chyba mój jedyny przyjaciel, bo to jest wielkie słowo. Nie każdy zasługuje na to miano.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, nie każdy zasługuje na to miano. Kolegów, koleżanek można mieć naprawdę wiele, ale o przyjaźń wcale nie tak łatwo. Tym bardziej więc warto ją doceniać :)

      Usuń
  5. Przyjaźń w życiu jest bardzo wązna ale teżc ciężko o taką w tych czasach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, o prawdziwą przyjaźń ciężko. Dużo łatwiej o przyjemne, ale powierzchowne relacje.

      Usuń
  6. Uważam, że ludzie zbyt lekkomyślnie określają innych jako przyjaciół. A to diament, który szlifuje się latami.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyjaciel to bardzo wartościowa osoba w naszym życiu, niestety z tego względu o niego ciężko. Szczerze mówiąc mam sporo wątpliwości czy oprócz dobrych znajomych czy bliskich koleżanek mam takiego dobrego przyjaciela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zawsze trzeba nazywać wszystko po imieniu. Myślę, że sytuacje kryzysowe najlepiej pokazują, kto jest naprawdę przy-nas, a kto tylko przemyka przez nasze życie.

      Usuń
  8. Przyjaźń to najcenniejszy skarb, jaki możemy posiadać, a o który teraz bardzo ciężko. Ja mam dwie przyjaciółki od piaskownicy, mimo dużej odległości jaka nas dzieli, to mogę śmiało powiedzieć, że ta przyjaźń przetrwała już 36 lat i trwa do dzisiaj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękny wynik! To prawdziwe szczęście mieć takich ludzi w swoim życiu :)

      Usuń
  9. Jest tak jak mówię o tym, czy to "przyjaźń" prawdziwa decyduje czas ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, czas na pewno weryfikuje różne znajomości. Czas, ale też poszczgeólne wydarzenia :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Witam Cię na moim blogu! Będzie mi niezmiernie miło, jeśli zostawisz ślad po sobie w postaci komentarza.

instagram @pisanezusmiechem

IGQWRQbk52dHdpeVZAqQl8ySDlXRmtyYlphUTB1eWUteHM0czlkQV93VUZAVVF8tdjRyQTdua1p3R3ZANRmRpTlQtb0o2YWkyM2xRVVo4SXRlWk1kZAFpTdDZAocWxwQUZAJbl9jUlhDemVUYW9vc1AwV2FHempmRG5IdmMZD